سلام

می خوام در مورد یه حلقه ای براتون توضیح بدم که به حلقه وسواس معروفه که اگر افتادید توش هی توش چرخ میخورید و هی اذیت میشید اسم این حلقه ، حلقه وسواسه  که همون حمله وسواسه که امیدوارم هیشکی توش نیافته یا اگر افتاتید باید بدونید چطوری خودتون ازش بیرون بکشید 

حلقه وسواس فکری

 

 مرحله 1

وسواس فکری با حرکات غیر عادی شروع میشه مثل ضربان قلب، تنگی نفس ، سرگیجه و غیره هرچی که هست یک زنگ هشداره که نشون میده قراره یه اتفاقی بیافته که همون اتفاق افتادن وسواس فکریه

مرحله 2

اگر عکس العمل های بدنی به همراه ترس ادامه داشته باشه مکانیزم احساس خطر شروع میشه که این مرحله یه مکانیزم بیولوژیکیه که این برای حفاظت در مواقع خطر فعال میشه حالا فکر کنید وقتی مار یا شیر ببینید چه حسی پیدا می کنید این همون حسه ، این موقعه این مکانیزم با خطری که علتشو نمی دونید باعث ایجاد بیشترین حالت وسواس فکری میشه

 

مرحله 3

این مرحله غیرفعال شدن مکانیزم احساس خطره که وسواس فکری چهره ی واقعی شو نشون میده و شما رو نسبت به کوچکترین چیزها حساس و نگران می کنه که این حالت تاچندین ساعت می تونه طول بکشه

 

مرحله 4

توی این مرحله ترس از وقوع یه حمله دیگه وسواس فکری باعث میشه که ذهن توی اضطراب بمونه اگر تا این مرحله رسیدید شما حلقه وسواس طی کردی باز این حلقه ادامه پیدا می کنه و علائم بدنی تشدید پیدا می کنه

 

این یه پروسه ایه که هنگام وسواس فکری طی میشه

حالا به نظرتون باید چیکار کنیم؟ مادرم صبح ها که بیدار میشه اول صبح اضطراب پیدا می کنه اونموقعه صبح میره سروقت شستن لباسها با دست! و این کار رو من نمی دونم تا کی ادامه میده چون اون موقعه خوابم ولی وقتی کارش تموم میشه به آرامش رسده در ضمن هم به ما می گه با نگاه کردن لباسا روی بند احساس خوبی بهش دست میده اینم روش مادرمه شاید کسی که وسواس  داره با این کارها داره خودشو آروم می کنه و کم ترین حرفی هم روش اثر نمی ذاره مادرم درضمن از پله برقی می ترسه هر وقت می رسیم دم پله برقی طوری باهاش حرف می زنم که بهش شجاعت بدم اما ظاهرا ترسشم بیشتر میشه میره دنبال پله های معمولی.مادرم گفت دیروز با برادرم سوار پله برقی شدن(البته هنوزم ازش می ترسه چون قبلا خاطره ی بدی ازش داره) ولی خوب برام جالب بود برادرم چه طوری باهاش حرف زد که راضیش کرد سوار پله برقیش کنه! البته همیشه معتقدم بعضیا با حرف زدنشو می تونن خیلی ها رو متقاعد به بعضی از کارها بکنن بابت همین می گم اگر شما یه مشاوره یا روانشناس توی این سطح داشته باشید قدرشو بدونید

حالا جواب سوالم اینه

کنترل وسواس فکری

 برای آروم کردن وسواس فکری اینکار توی مرحله یکه یعنی اگر این حلقه بشکنه وسواس فکری آروم میشه برای خنثی کردنشم یکی از روش هاش همون تکنیک تنفس بود که توی پست قبل گفتم بود یکسری روشهای دیگه ای هم وجود داره که خیلی هم قوی تره اونو توی یه کتاب خارجی پیدا کردم که می خوام روی ترجمش کار کنم که هم بهترین اطلاعاتو میده و هم بهترین روشها رو برای کنترل کردنش معرفی میکنه که بدرد همه کسایی که از اضطراب و استرس رنج می برن می خوره