سلام

می خواهم در این پست به یکی از موارد رایج در اختلالات اضطرابی و به طور کلی برای حملۀ اضطراب ( پانیک) اشاره کنم، البته خوب این مورد را بسیاری از افراد با اختلالات دیگر هم تجربه می کنند به طور مثال افرادی که دچار اختلالات خواب هستند قبل از خواب با این شرایط روبرو می شوند و خیلی از افراد از آن وحشت دارند، و آن هم هجوم افکار است.

هجوم افکار یعنی اینکه در مواقعی فرد با افکار بسیار زیادی روبرو می شود که همگی اضطراب زا هستند فکرهای ریز و درشتی که هرکسی را می تواند در وحشت و ترس فرو ببرد و ذهن افراد را بسیار درگیر خود کند و به خیلی از چیزها حساس کند حتی به کوچکترین صداها هم حساس می شوند ولی اگر از بیرون به تمام این افکار دقت شود اصلا جایی برای نگرانی وجود ندارد اما همین که سلسله وار و پشت سر هم هستند می تواند فرد را بسیار ناراحت و مضطرب کند.

افرادیی که به آنها گفته می شود که وسواس فکری و یا اختلالات دیگر اضطرابی دارند در جلسات اول مشاوره به آنها تکنیک توقف را آموزش می دهند در واقع هروقت دچار این حالت شدند باید بلند به خودشان و افکارشان بگویند توقف تا اینکه جلوی سیل این افکار را بگیرند که در بعضی از اوقات این روش کارایی و اثر مناسبی دارد، البته بعضی از مشاورین هم به مراجعه کننده هایشان می گویند که به دستشان کشی ببندند که هروقت با این شرایط روبرو شدند این کش را بکشند تا اینکه از ضربه آن به خودشان یاد آوری کنند که همه ی این نگرانی ها تنها فکر است و نباید افراد درگیر آن شوند و با این افکار دچار ترس شوند. کلا این افکار برای هرکسی متفاوت می تواند باشد کسی از دیوانه شدن می ترسد کسی دیگر از مشکلات آینده می ترسد فرد دیگری از کمبود اعتماد بنفس، خطاهایی که در گذشته انجام داده است، ناراحت می شود و خودش را بسیار مقصر می داند. این سیل افکار که به عنوان هجوم افکار شناخته می شود می تواند هر فرد عادی را نگران کند. در ادامه می خواهم به چند مورد ساده اشاره کنم که اگر وارد این حلقه ترس شدید می توانید از آن استفاده کنید کما اینکه ساده است اما بستگی دارد که چقدر خلاق باشید و بتوانید سریعتر خودتان را از این حلقه افکار خارج کنید.

1- وارد صحبت با دیگران شوید

شاید وقتی گرفتار این نوع از افکار می شوید راحت نباشد که با دیگران ارتباط قویی ایجاد کنید و ذهنتان بسیار درگیر افکار اضطرابی شده باشد اما اگر شما در این مواقع با دیگران ارتباط کلامیتان را بیشتر کنید کمتر درگیر این افکار می شوید و از شدت آن کم می کنید و با محیط اطرافتان ارتباط بیشتری پیدا می کنید و ترس این افکار برای شما کمتر می شود و به مرور متوقف می شوند.

2- فعالیت بدنی

دو نوع فعالیت داریم یکی جسمی یکی دیگر هم ذهنی وقتی که همه انرژی را به ذهنمان می دهیم خوب توقع اینکه آرامش زیادی داشته باشیم سخت تر است شما باید فعالیت جسمی بیشتری داشته باشید، وقتی انرژی بیشتری روی این قسمت می گذارید بهتر می توانید از پس فعالیت های ذهنیتان بربیایید.

3- استفاده درست از فعالیت ذهنیتان

اگر قرار باشد که بهتر از این انرژی ذهنیتان استفاده کنید می توانید مشغول فعالیتهای بهتری شوید مثلا اینکه شروع کنید به نوشتن هرچی که در ذهنتان می رسد و یا اینکه کتابی جذاب بخوانید تا اینکه تمرکزتان به چیزهای با اهمیت کشیده شود.

البته هجوم افکار می تواند برای افراد نگران کننده باشد و احساس کنند که دارند کنترلشان را از دست می دهند که این اتفاق نمی افتد، و با این افکار شما کنترلتان را از دست نمی دهید.

در ادامه می خواهم به اختلال خواب اشاره کنم (Sleep Disorder) اختلال خواب خود یک نوع اختلال است که بعضی از افراد با آن درگیر می شوند، مشخص شده است که اختلال کم خوابی برای افراد افسرده و افراد با اختلال اضطرابی بیشتر اتفاق می افتد البته این دوره ای است که تنها برای مدتی برای افراد طول می کشد شاخه های اختلال خواب متفاوت است از کم خوابی گرفته شده تا حملات اضطراب در خواب که در فازهای مختلف خواب اتفاق می افتد به طور مثال حمله اضطراب در خواب در فاز دوم خواب که در واقع مرحله ی قبل از رویا دیدن است اتفاق می افتد و در دنیا روی اختلال خواب تحقیقات مختلفی صورت می گیرد از جمله MRI های متفاوت تا تلاشهایی دیگر برای خواب راحت افراد انجام می شود، در این زمینه تحقیقات زیادی وجود دارد که در انجمن قسمت خاصی برای آن ایجاد شده است تا اطلاعات کاملتری در اختیار افراد قرار بگیرد.

در اینجا می خواهم به روشی ساده اشاره کنم که می تواند به خواب راحت افراد کمک کند.

  برای خواب راحت در شب باید افراد خسته به راختخواب بروند قاعدتا اگر شما عصرها خواب طولانی داشته باشید شب خواب راحت و ساده ای نخواهید داشت.

 سربازی تجربه ای متفاوت برای من بود، سربازی من در منطقه ای کویری بود که تجربه ای جدید بود، مخصوصا روزها که باید با دمای بالای 45 درجه حرکات نظامی را انجام می دادیم حرکات نظم خاصی را می طلبید و مرتبا باید با دستورات فرمانده هماهنگ می بودیم شاید اوایل همه بچه ها کمتر توجه به نظم می کردند اما همین که نظم به هم می خورد فرمانده دستور حرکت از نو را می داد که واقعا پوست آدم کنده می شد، تمام سعیمان این بود که از اطراف و از جلو هماهنگ حرکت می کردیم و در تمام طول روز مشغول فعالیتهای مختلفی بودیم و اصلا جایی برای خیلی از فکرها  نبود می دانستیم که باید سریع همه چیز را آنکادر می کردیم در غیر اینصورت تمیز کردن سرویس بهداشتی در انتظارمان بود!

خستگی و گرما شدید بود اما شب که دستور خواب داده می شد، همه ی افراد از آن دستور راضی بودند.

شب که وارد آسایشگاه می شدیم هوا بسیار گرم بود اما از فرط خستگی همین که چشمهایمان را می بستیم فکر نمی کنم بیشتر از چند دقیقه به خواب رفتنمان طول می کشید وقتی هم برای سحری بیدارمان می کردند و با وجود اینکه تمام لباسهایمان خیس عرق بود دوست داشتیم حداقل 5 دقیقه بیشتر بخوابیم.

داشتن فعالیت جسمی در دوران کم خوابی برای افراد افسرده و افراد با اختلالات اضطرابی می تواند در خواب راحت بسیار موثر باشد. روشهای بسیار دیگری هم در این زمینه وجود دارد که در انجمن بحث می شود.

 

انجمن تخصصی اختلالات اضطرابی و افسردگی

RelaxZone.IR