سلام

در این پست می خواهم در مورد دو روش مهم برای درمان اختلالات اضطرابی اشاره کنم. 

1- درمان شناخت رفتاری (CBT)

درمان شناخت رفتاری ( Congnitive behavioral therapy ) در این تکنیک روی افکار و نوع عکس العمل افراد تمرکز می شود و برای افکاری که برای افراد ایجاد می شود مرتبا توسط خود فرد زیر سوال می رود تا عکس العمل فرد روی آن افکار کاهش یابد و به او به صورت پلکانی آموزش داده می شود که برای افکاری که برای او ایجاد می شود را به عنوان یک مشکل شناختی در نظر بگیرد که می توان برای آن موارد متناقض زیادی را آورد و فرد درگیر آن فکر نشود و مرتبا به یک فکر عکس العمل نشان ندهد چرا که خودش قطب مخالف فکر را پیدا می کند و خودش را از زیر فشار آن فکر بیرون می کشد.

روش پلکانی در این زمینه تعریف شده است که خود فرد دقیقا رشد افکار منفی اش را می بیند حالا به دو مدلش در زیر نگاه کنید:

چه می شود اگر سرکار مرتکب اشتباهی شوم؟

                    ||

نمی توانم کارم را به درستی انجام بدهم.

                    ||

آدم شایسته ای نیستم

 

و یا مدل دیگری از این افکار منفی

 

چه می شود که در خانه مرتکب اشتباه شوم؟

                    ||

همسرم به من تذکر می دهد.

                    ||

از دست من عصبانی می شود.

                    ||

دیگر من را دوست نخوهد داشت.

                    ||

اگر او مرا دوست نداشته باشد، کسی دیگر هم من را دوست نخواهد داشت.

                    ||

من آدم دوست داشتنی نیستم.

 

می دونم شما هم می توانید این مراحل پلکانی را در زمانی که افکار جنبه منفی به خودشان می گیرد را پیدا کنید. حالا مرتبا روی این افکار تمرکز می شود تا فرد خودش با دست خودش این دیوار افکار منفی را متلاشی  کند و  بتواند در این حلقه افکار منفی قرار نگیرد  و عکس العملهای مختلف را انجام ندهد.

 

این دقیقا درمانی است برای کسانی که دچار اختلال ترس از جمع هستند (Social Anxiety Disorder) ، به طور مثال فرد با این اختلال مرتبا در جمعی قرار می گیرد و ذهنش انواع افکار منفی را برای او در مورد قضاوت افراد دیگر  درست می کند و باعث ترس او از جمع می شود.

حالا بگذارید اختلالاتی که با این روش درمان می شود را اشاره کنم( این درمان مورد تائید سازمان بهداشت روانی آمریکا می باشد)

استفاده از CBT برای درمان:

تغییرات روحیه

اختلالات اضطرابی

افسردگی

اختلال تغذیه ( ترس از خوردن و موارد مرتبط با آن)

سوءمصرف مواد

 

 این روش به همراه استفاده از دارو برای درمان وسواس عملی و اختلال ترس از جمع شناخته شده است.

 

2- حرکات چشم برای حساسیت زدایی و بازفرآوری (EMDR)

روش EMDR روشی بسیار قوی است که توسط دکتر فرانسیس شاپیرو (Francine Shapiro) برای تمرکز روی افکار گذشته برای درمان افراد با اختلال پس از حادثه (PTSD) استفاده می شود. که این روش به عنوان راه درمان اختلال پس از حادثه توسط سازمان بهداشت روانی آمریکا تائید شده است. در این درمان درواقع روی گذشته و خاطرات ناراحت کننده فرد تمرکز می شود تا فرد را از اسارت گذشته خارج کند و باورهای فرد را برای برگشتن به زندگی عادی تغییر دهد. البته در مورد این اختلال در انجمن تخصصی اختلالات اضطرابی اشاره شده است که می توانید به این انجمن مراجعه نمائید.

 

این دو تکنیک تائید شده و بسیار قوی روانشناسی آمریکا برای درمان اختلالات مختلف می باشد. متاسفانه این تکنیکها در ایران قوی و ریشه دار مشاهد نمی شود و از شنیدن تبلیغات در این زمینه نمی توان به تسلط فردی در این زمینه به راحتی اعتماد نمود این تکنیک ها بسیار گسترده اند به طور مثال هنوز مرجع قابل اعتمادی در زمینه EMDR در ایران وجود ندارد.

 

با آرزوی موفقیت برای تمامی دوستان

انجمن اختلالات اضطرابی

 WWW.RelaxZone.IR